/* */

Dynamics 365 - Licentiemodel

BREINWAVE BLOG

Dynamics 365 - Licentiemodel

BREINWAVE BLOG

Met de komst van Dynamics 365 is ook het licentie model voor het gebruik aangepast. Onderstaand geeft een overview van de licentievormen.

Edities

Er zijn twee edities in het gebruik van Dynamics 365 – Enterprise en Business. De Enterprise editie is al reeds gelanceerd eind vorig jaar op het marketing onderdeel na (hiervan is de lancering nog niet bekend. Het doel van de Enterprise optie is om de 250+ bedrijven te kunnen ondersteunen. De minimale afname voor Operations is 20 gebruikers.
De Business editie zal geoptimaliseerd zijn voor Middel-klein bedrijf tot ongeveer 300 medewerkers.

Nieuw licentiemodel

Bij een nieuwe introductie van het platform, hoort ook een nieuw licentiemodel bij Microsoft. Dit nieuwe licentiemodel biedt iets meer flexibiliteit dan het vorige model. Zeker nu alles meer geïntegreerd is, vraag dit om een vrije invulling van rollen.

Het idee achter de verandering is dat klein kan worden gestart vanuit één app (bijvoorbeeld Sales), waarna geleidelijk aan andere bedrijfsprocessen kunnen worden geactiveerd (zoals marketing en customer service). Het nieuwe licentie model is op deze filosofie ge-ent.  Vanuit een app, kan dus altijd worden geupgraded naar een volledige editie van Dynamics 365.

Om de overgang naar de nieuwe licenties gemakkelijker te maken, voorziet Microsoft voor haar bestaande klanten in een overgangsperiode van 3 jaar.

Licentiemodellen

De Dynamics 365 functionaliteit kan worden afgenomen op basis van een drietal licentiemodellen.

Licentie per App

Zowel voor de Business editie als voor de Enterprise editie, kan een Microsoft Dynamics 365 licentie worden aangeschaft per app. Bijvoorbeeld: als een verkoper alleen de Sales functionaliteit nodig heeft, dan kan deze licentie in de vorm van de Sales app worden gekocht. De verkoper zal dan toegang hebben tot alle functionaliteiten die binnen deze app beschikbaar zijn.

Licentie per Plan

Microsoft heeft ook een volledig nieuwe licentievorm uitgewerkt, namelijk de licenties per plan. Het komt erop neer dat Microsoft bepaalde apps bundelt binnen verschillende plannen, zoals dit ook al gebruikelijk is bij Office 365.
Deze licentie vorm is gebaseerd op de professionele rol van medewerkers en bundelt de tools die de medewerkers nodig hebben om hun werk uit te kunnen voeren.

Team member licentie

Een team member heeft leesrechten tot alle data van Microsoft Dynamics 365, alsook volledige toegang tot ‘accounts’, ‘contacts’, ‘activiteiten’ en de ‘custom’ entiteiten. Deze licentie zal vooral geschikt zijn voor de ‘lichtere’ gebruikers van Microsoft Dynamics 365.

Twee soorten gebruikers en het verschil tussen interne en externe gebruikers

Microsoft erkent twee soorten interne Dynamics gebruikers,  Full users en Light users.
Full Users is een groep gebruikers die gebruik maken van Apps en Plans. Light Users is een groep gebruikers die  vooral gegevens consumeren uit Dynamics 365 en soms enkele gegevens muteert. Voor deze gebruikers is de Team Members geïntroduceerd.

Hiernaast is ook nog een licentie vorm beschikbaar voor devices die gedeeld worden.

Functionaliteit per App

Onderstaande tabel toont de functionaliteit per App in Microsoft Dynamics 365.
De Dynamics 365 Enterprise Edition heft alle CRM functionaliteit uit de Sales, Customer Service, Field Service en Project Service Automation kolommen. Later wordt hier nog Marketing en Operations aan toegevoegd.
Om de functionaliteit voor de Team Members in te kunnen richten en beheren is een volledige User Licentie nodig voor Dynamics 365 for Sales, Dynamics 365 for Customer Service, Dynamics 365 for Field Service en Dynamics 365 for Project Service Automation.

Use Team Members Sales Customer Service Field Service Project Service

Automation

Dynamics 365 for Operations functionality: Record Time & Expense; create requisitions; manage budgets; approval of Operations time, expense & invoices; edit & respond to inquiries for: quality control, service orders x x x x x
Accounts and Contacts x x x x x
Activities and Notes x x x x x
Post & follow activity feeds x x x x x
Yammer collaboration* x x x x x
Use a queue item x ** x ** x ** x ** x **
Start dialog x ** x ** x ** x ** x **
Shared Calendar x x x x x
View Announcements x x x x x
Run as an on-demand process x ** x ** x ** x ** x **
Run an automated workflow x ** x ** x ** x ** x **
Use relationships and connections between records x ** x ** x ** x ** x **
Write custom entity records x *** x *** x *** x *** x ***
Read custom entity data x x x x x
Personal views; Saved Views x x x x ** x
Search & Advanced find search x x x x ** x
Export data to Microsoft Excel x x x x x
Perform mail merge x x x x x
Dynamics 365 Mobile Client Application x x x x x
Microsoft Dynamics 365 for iPad & Windows x x x x x
Microsoft Dynamics 365 for Outlook x x x x x
Microsoft Dynamics 365 Web application x x x x x
Read All Dynamics 365 application data x x x x x
Portal or API access Only: Submit cases and read/update Cases user has submitted x x x x x
Chat with support team (as chat client for self-service) x x x x x
Portal or API access Only/Non-Employees Only: Update Work Orders x x x x x
Portal or API access Only/ Non-Employees Only: Create & Update Opportunities x x x x x
Add or remove a Connection (stakeholder, sales team) for an Account or Contact x x x x x
Create and update announcements x x x x x
Submit Time & Expense for Project Service Automation x x x x x
Update Project Tasks for Project Service Automation x x x x x
Update Own Resource Competencies for Project Service Automation x x x x x
Apply for Open Project Position for Project Service x x x x x
Project Finder Mobile Application x x x x x
User reports, charts, and dashboards x x x x x
Create, update, customize, and run Reports x x x x x
User Interface integration for Microsoft Dynamics 365 x x x x x
Microsoft Project Online Essentials **** x x x x x
Interactive Service Hub x x x x x
Create, Publish, Configure Knowledgebase x x x x x
Gamification Fan & Spectator x x x x x
Embedded PowerApps (Includes Flow) x x x x x
Import data in bulk For App For App For App For App
Configure auditing For App For App For App For App
Configure duplicate-detection rules For App For App For App For App
Define connections and relationships between entities For App For App For App For App
Define and configure queues For App For App For App For App
Define and configure dialogs For App For App For App For App
Define and configure workflows For App For App For App For App
System reports, charts, and dashboards For App For App For App For App
Customize forms and views For App For App For App For App
Create Dynamics CRM forms, entities, and fields For App For App For App For App
Administer Dynamics 365 x x x x
Gamification Player & Admin x x x x
Microsoft Social Engagement x x x x
Voice of Customer x x x x
Full Mobile Offline sync x x x x
Lead Management x
Opportunities x
Qualify and convert a Lead to an Opportunity x
Convert an activity to an Opportunity x
Competitors x
Products x
Price Lists x
Quotes x
Orders x
Invoices x
Goals x
Territories x
Sales literature x
Marketing Lists x
Quick campaigns x
Marketing campaigns x
Define and configure business units x
Define and configure teams x
Unified Service Desk x x
Case management x
Convert an Activity to a Case x
Contract templates x
Contracts x
Configure SLA policies x
Entitlements x
Article templates x
Create and Publish Articles x
Facilities/Equipment x
Define and configure services, resources, and work hours x
Work Orders x
Schedule & Dispatch capabilities: use Scheduling Assistant, Drag & Drop Assignment, update resource bookings x
Configure and View Schedule Board x
Service Agreements x
Purchase Orders x
Invoices x
Customer Assets x
Inventory Management x
Create and manage Repairs and Returns (RMA/RTV) x
Manage Resources (facilities, equipment, people), territories and work hours x
Field Service Mobile Application1 x
Projects x
Project Expenses and Project Estimates x
Resource Availability View and Resource Schedule Management x
Project Price Lists x
Project Contracts x
Project Invoices x
Approve Project Transactions x
Manage Services, Resources, Work Hours, and Competencies x
Project Finder Mobile Application x
Microsoft Project Online Premium **** x
         

* Use of Yammer within the Microsoft Dynamics CRM Online application requires a Yammer Enterprise license (acquired separately).

** Actions can be performed only against records corresponding to entities included in the use rights.* Use of Yammer within the Microsoft Dynamics CRM Online application requires a Yammer Enterprise license (acquired separately).

*** Custom entities (either based on entities included in Microsoft CRM Online or created by a customer or partner) may require a higher CAL or User SL, depending on the required access. Customizations can only be performed against entities included in the use rights.

**** Microsoft Project Online Use rights governed by Microsoft Project licensing

Contact

Meer weten? Neem contact op met
Bas van de Sande

Contact

Pin It on Pinterest

Share This