/* */

 

ADOPTIE DASHBOARD

Stage van Elzard Bouwmeester

“In Excel staat de “rauwe” data zoals die uit het Microsoft Partner Center komt met wat aanpassingen. In Power BI is deze data vervolgens verwerkt in meerdere dashboards.”

– Elzard Bouwmeester

Over Elzard

Ik ben Elzard Bouwmeester, 21 jaar en studeer Bedrijfskundig Informatica aan de Avans Hogeschool in Den Bosch. Ik heb bij Breinwave stage gelopen waarin ik een onderzoek deed naar de adoptie van Office 365. Nu mijn stage is afgerond ben ik actief als Junior Consultant bij Breinwave.

Breinwave & Elzard

In maart 2017 heeft Breinwave cloud solution provider CLOUDFORYOU overgenomen. Met deze overname gaat CLOUDFORYOU verder binnen de Breinwave naam. Deze overname betekent ook dat Breinwave in een oogopslag circa 250 nieuwe klanten erbij heeft, die allemaal Office 365 gebruiken.
Het onderwerp waar dit onderzoek vooral op gericht is, gaat vooral over de data van het gebruik van Office 365 gebruik. Hoe wordt Office 365 gebruikt? Wat zijn de trends van het gebruik? Wie heeft er hulp nodig bij het verbeteren van de adoptie? Hoe kan Breinwave de adoptie verbeteren? Dit zijn vragen die centraal staan bij dit onderzoek. Deze vragen zullen uiteindelijk de hoofdvraag “Hoe wordt het Office 365 pakket geadopteerd bij de klanten van Breinwave?” beantwoorden.

De stageopdracht

Het uiteindelijke resultaat dat uit dit onderzoek is gekomen is inzicht in het gebruik van Office 365. Het schijnt dat Office 365 helemaal niet zo goed gebruikt wordt en dat er nog enorm veel te winnen valt wat betreft hoge adoptiescores. De data is uiteindelijk in meerdere delen opgeleverd. In Excel staat de “rauwe” data zoals die uit het Microsoft Partner Center komt met wat aanpassingen. In Power BI is deze data vervolgens verwerkt in meerdere dashboards.

Aanpak

Om goed inzicht te kunnen krijgen op de data moet je natuurlijk eerst de data hebben. Gelukkig was dit makkelijk te vinden in het Microsoft Partner Center. Hier wordt alles bijgehouden wat te maken heeft met het gebruik van Office 365. De data is uit het Partner Center geëxporteerd en in Excel geïmporteerd. In Excel is alles zo verwerkt dat alleen nog maar de belangrijke informatie erin stond en er een “adoptiescore” toegekend kan worden aan het gebruik van de klanten. Deze adoptiescore geeft een cijfer (1 tot 10) aan het gebruik van de klant, hoe hoger hoe beter. Nadat de data helemaal verwerkt is, wordt het ingeladen in Power BI. In Power BI zijn er verschillende dashboards gemaakt die inzicht geven over het gebruik van Office 365 onder de klanten. Zo is er te zien wat de (gemiddelde) scores zijn per applicatie, welke applicatie het meest verkocht en gebruikt wordt en wat de verdeling is van de scores onder alle klanten.

Geleerd

Tijdens het maken van de dashboards ben ik gaan inzien hoeveel waarde een “simpel” dashboard kan leveren. Het feit dat je data van honderden gebruikers en verschillende applicaties kan presenteren in een handvol aan dashboards levert enorm veel waarde. In een oogopslag kunnen zien wat de stand van zaken zijn kan enorm veel tijd schelen en je ziet meteen waar het goed en slecht gaat.

Lees ook over de stage van Cindy! Lees ook over de stage van Bram! Lees ook over de stage van Koen! Lees ook over de stage van Bob! Lees ook over de stage van Robert! Lees ook over de stage van Michelle!

Ben jij enthousiast geworden na het lezen van de uitgevoerde stageopdrachten binnen Breinwave? Kijk dan gauw op de Breinwave Academy of jouw perfecte stageopdracht ertussen staat!

Pin It on Pinterest

Share This